01
Ekdoseis2
Periodika2
Neeskiklofories

Epanekdoseis

Prosfores

diahoristiko

 

                                                     Απαντά ως εξής ο ι. Χρυσόστομος

"Ακούω πολλούς να λέγουν ότι, όταν είμαστε παρόντες κι απολαμβάνουμε την ομιλία, γινόμαστε ταπεινοί. Μόλις αναχωρήσουμε όμως, γινόμαστε πάλι διαφορετικοί και σβήνει η φλόγα της ηθικής μας βελτιώσεως.

Τι είναι δυνατό να γίνει, λοιπόν, για να μην συμβαίνει αυτό; Ας ερευνήσουμε που οφείλεται. Που οφείλεται αυτή η μεγάλη μεταβολή των διαθέσεών μας; Στις ακατάλληλες ενασχολήσεις μας και στη συναναστροφή μας με κακοήθεις ανθρώπους.

Δεν έπρεπε, λοιπόν, όταν αναχωρούμε από την Εκκλησία, να ασχολούμαστε με υποθέσεις άσχετες προς την Εκκλησία, αλλά να μεταβαίνουμε αμέσως στο σπίτι μας και να ασχολούμαστε με το βιβλίο και να καλούμε τη γυναίκα και τα παιδιά μας να πάρουν μέρος στην αναπόληση της ομιλίας και κατόπιν να ενδιαφερθούμε για τις βιοτικές μας υποθέσεις.

Γιατί, αφού δεν αποφασίζεις να μεταβείς από το λουτρό στην αγορά, για να μην εξουδετερώσει η επαφή σου με τα πράγματα της αγοράς την ανακούφισή σου από το λουτρό, έπρεπε να ακολουθείς πολύ περισσότερο αυτή την τακτική, όταν αναχωρείς από την Εκκλησία. Τώρα, όμως, κάνουμε το αντίθετο! Γι’ αυτό ακριβώς χάνουμε τα πάντα. Επειδή, πριν ακόμη ριζώσει καλά η ωφέλεια των λόγων, παρασύρει αμέσως τα πάντα η μεγάλη ορμή των εξωτερικών επιδράσεων.

 Για να μην γίνεται, λοιπόν, αυτό, μη θεωρείς, όταν αναχωρείς από την Εκκλησία τίποτα πιο σπουδαίο, από την ανακεφαλαίωση και την επεξεργασία της ομιλίας.

Γιατί θα ήταν η μεγαλύτερη αγνωμοσύνη, ενώ διαθέτουμε πέντε ή έξι ημέρες για τις βιοτικές μας ανάγκες, να μην διαθέσουμε ούτε μία, μάλλον δε ούτε μικρό μέρος της ημέρας, για τις πνευματικές.

 Δεν βλέπετε τα παιδιά σας ότι μελετούν όλη την ημέρα τα μαθήματα τα οποία διδάσκονται; Αυτό ακριβώς ας κάνουμε κι εμείς. Διότι δεν θα κερδίσουμε τίποτα από την σύναξή μας αυτή, αν καθημερινά χύνουμε νερό σε τρυπημένο πίθο και δεν φροντίζουμε για τη φύλαξη των λόγων, ούτε όσο φροντίζουμε για τη φύλαξη του χρυσού και του αργύρου.

Όταν, για παράδειγμα, αποκτήσει κανείς λίγα χρήματα και στο βαλάντιό του τα τοποθετεί και τα σφραγίζει επιπλέον. Εμείς, αντίθετα, που ακούμε λόγια πολυτιμότερα από τον χρυσό και από τους πολύτιμους λίθους και μας προσφέρονται πνευματικοί θησαυροί, δεν τους τοποθετούμε στο θησαυροφυλάκιο της ψυχής μας, αλλά τους αφήνουμε απερίσκεπτα κι επιπόλαια να χύνονται έξω απ’ την ψυχή μας.

Ποιος, λοιπόν, θα μας λυπηθεί, αφού είμαστε εχθροί τους εαυτού μας και τον οδηγούμε σε τόσο μεγάλη στέρηση;

Για να μην γίνει αυτό, ας θεσπίσουμε για τους εαυτούς μας, τις γυναίκες μας και τα παιδιά μας, νόμο απαράβατο, να διαθέτουμε δηλαδή μία ολόκληρη ημέρα κάθε εβδομάδα για την παρακολούθηση ομιλιών και την εμβάθυνση σ’ αυτές. Διότι κατ’ αυτό τον τρόπο, όταν δηλαδή έχετε στη μνήμη σας τις προηγούμενες ομιλίες και μ’ αυτές ως εφόδιο ακούετε τις επόμενες, θα είναι οι λόγοι περισσότερο ευκολονόητοι και ο κόπος μου λιγότερος και το κέρδος σας μεγαλύτερο.

Κι αυτό γιατί στην κατανόηση των λεγομένων, συντελεί όχι λίγο, και η ακριβή γνώση της αλληλουχίας των σκέψεων, τις οποίες σας αναπτύσσω. Επειδή, λοιπόν, δεν είναι δυνατό να διδαχθούν εντός μιας ημέρας τα πάντα, τοποθετείστε με ορισμένη τάξη στη μνήμη σας όσα θα διδαχθείτε κατά τη διάρκεια πολλών ημερών και τακτοποιήστε τα έτσι μέσα στην ψυχή σας, ώστε να φαίνεται η Αγία Γραφή, ως ένα ενιαίο σύνολο.

                                            [Απ' το βιβλίο μας "Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΥ"]


Δημιουργία ιστοτόπου:  ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ