Εκτύπωση

Οι ευχετήριες κάρτες, οι οποίες έχουν μια ιστορία δύο αιώνων, λειτουργούν ως (επικοινωνιακοί) αγγελιοφόροι εορταστικών μηνυμάτων, συμμετοχής σε διάφορα κοινωνικά και άλλα γεγονότα, ως εκδήλωση στοργής και αγάπης σε δικά μας πρόσωπα, ενώ παράλληλα αποτυπώνουν και τις κοινωνικές τάσεις, ιδέες, αντιλήψεις κι επιθυμίες.

Για τους λόγους αυτούς έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς λαογραφικής και ήδη ασχολούνται με αυτό ειδικοί σε Πανεπιστημιακό επίπεδο.

Ωστόσο οι περισσότερες διακινούνται στη διάρκεια του Δωδεκαημέρου, το οποίο έχει ως επίκεντρο τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, ανέρχονται δε σε τεράστιο αριθμό κάθε χρόνο. Μόνο στις ΗΠΑ υπερβαίνουν τα 3 δισεκ. κατ’ έτος!

Εμπνευστής και δημιουργός τους είναι ο Άγγλος συγγραφέας HenryCole. Αυτός το 1843 ανέθεσε σε καλλιτέχνη να σχεδιάσει μια Χριστουγεννιάτικη κάρτα την οποία έστειλε σε συγγενείς και φίλους του με τις ευχές των εορτών, αντί για επιστολές, όπως συνηθιζόταν τότε.

Την ιδέα του εκμεταλλεύτηκαν εκδοτικοί οίκοι κι έκτοτε οι Χριστουγεννιάτικες κάρτες έγιναν δημοφιλείς και διαδόθηκαν σε όλο τον κόσμο. Μόλις σε τρία χρόνια (το 1846) είχαν καθιερωθεί στις ΗΠΑ!

Σήμερα οι Χριστουγεννιάτικες κάρτες κυκλοφορούν από όλων των ειδών τις επιχειρήσεις, τα διάφορα σωματεία, ιδρύματα και οργανώσεις, ως και την UNISEF (= μορφωτικό τμήμα του ΟΗΕ).

Οι κάρτες, λοιπόν, δεν ξεκίνησαν μόνο ως Χριστουγεννιάτικες. Αλλ’ ως Χριστουγεννιάτικες που ήταν, ευθύς εξ αρχής, όπως και η πρώτη κάρτα του HenryCole, είχαν και τη γνωστή ευχή «Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένος ο καινούργιος χρόνος»

Ως θέματά τους είχαν τη Γέννηση του Χριστού ή σκηνές απ’ αυτήν (π.χ. τους αγγέλους, τη φάτνη, τους τρεις μάγους κ.λπ.). Αργότερο, όμως, εισήλθε σ’ αυτές και το κοσμικό στοιχείο που είχε άλλα και θα λέγαμε ευτελέστερα θέματα, όπως χιονισμένα τοπία, ελάφια, τραπέζια με φαγητά και γλυκίσματα, ρόδια, αστέρια, ελάφια, δώρα, έλατα στολισμένα, μπαλόνια, κεριά, και βέβαια τον ευτραφέστατο Άϊ Βασίλη σε έλκηθρα κ.λπ.!!!

Κι αφού απομακρύνθηκαν από το θέμα, απομακρύνθηκαν τελικά και από το πνεύμα των Χριστουγέννων και τώρα πια, όχι μόνο δεν έχουν καμμία παράσταση από τη Γέννηση του Χριστού, αλλ’ ούτε και τη φράση «Καλά Χριστούγεννα». Και τι γράφουν; «Καλές Γιορτές», Χρόνια πολλά» ,«Καλές διακοπές»!!!

Τόσο πολύ οι κάρτες του είδους αυτού έχουν κατακλύσει την αγορά, ώστε για να βρει κανείς κάρτες με τη γέννηση του Χριστού και μάλιστα Βυζαντινή, πρέπει να απευθυνθεί μόνο στα θρησκευτικά βιβλιοπωλεία. Κι όμως, όπως διαβάσαμε στον τύπο, τις κάρτες αυτές τις Βυζαντινές, τις δέχονται πολύ ευχαρίστως οι ξένοι!

Κυριακάτικη εφημερίδα σε δισέλιδο αφιέρωμά της είχε τις κάρτες που έστειλαν οι Έλληνες πολιτικοί στους ψηφοφόρους τους. Ε λοιπόν, από τις 20 μόνο 3 είχαν την εικόνα της Γέννησης, η οποία ήταν μάλιστα και Βυζαντινή!!!   

Τελικά όλοι εμείς, που στέλνουμε αυτές τις κάρτες; Τόσους πολλούς συγγενείς , φίλους, αλλά και ψηφοφόρους έχουμε που είναι αλλόθρησκοι και άθεοι και το κάνουμε αυτό για να μην τους … ενοχλήσουμε; Να, λοιπόν, πως έχουμε πέσει όλοι στην παγίδα της παγκοσμιοποίησης των Χριστουγέννων, σε ένα θέμα τόσο απλό, όπως αυτό των καρτών, που όμως κάλλιστα και πανεύκολα μπορούμε να αποφύγουμε!

[Απ’ το βιβλίο του Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου «ΟΧΙ ΣΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ Ν. ΕΠΟΧΗΣ»]