01
Ekdoseis2
Periodika2
Neeskiklofories

Epanekdoseis

Prosfores

diahoristiko

Σίγουρα όλοι μας το έχουμε ακούσει. Είναι μια φράση πολύ διαδεδομένη κι επαναλαμβάνεται πολύ συχνά ακόμα κι από μορφωμένους. Τις περισσότερες βέβαια φορές χρησιμοποιείται από ανθρώπους που είναι μακριά από την Πίστη για να ειρωνευτούν και να πλήξουν την Πίστη.

Ποια όμως είναι η αλήθεια; Διδάσκει πραγματικά η Εκκλησία «πίστευε και μη ερεύνα»; Λοιπόν δε διστάζουμε από την αρχή να πούμε ξεκάθαρα ότι η φράση αυτή δεν είναι διδαχή και θέση του Χριστιανισμού. Ούτε στην Παλαιά ούτε στην Καινή Διαθήκη υπάρχει η φράση αυτή.

Τότε θα ρωτήσει κάποιος πώς δημιουργήθηκε; Το πιο πιθανό είναι να κατάγεται από έναν αρχαίο Λατίνο συγγραφέα, τον Τερτυλλιανό, ο οποίος έλεγε: Credo quia absurtum est (= πιστεύω, επειδή είναι παράδοξο!). Φαίνεται λοιπόν, ότι η φράση αυτή έφτασε ως την εποχή μας παραφθαρμένη σαν «πίστευε και μη ερεύνα»!

Ας δούμε τώρα ποια είναι η επίσημη θέση της Εκκλησίας στο θέμα αυτό.

α) Σπουδαίοι αρχαίοι Εκκλησιαστικοί συγγραφείς όπως ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς κι ο Ωριγένης θεωρούσαν ότι η έρευνα και γνώση - επιστήμη συνιστά προϋπόθεση της θρησκευτικής πίστης.

β) Ο μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει: «Ο Θεός δεν μας χάρισε μάταια και χωρίς λόγο την ικανότητα της κρίσης με το λογικό και τη σκέψη μας. Γι’ αυτό πρέπει να ερευνούμε την πίστη με το λογικό, με το νου, με το στοχασμό. Η θρησκεία μας δεν πρέπει να είναι χωρίς μελέτη και χωρίς εξέταση». Όχι τυφλή πίστη λοιπόν!

γ) Ο ίδιος ο Χριστός μας έδειξε με το παράδειγμά του ότι αποδέχεται την έρευνα, στην περίπτωση του Θωμά. Όταν ο Θωμάς απίστησε στην Ανάσταση του Κυρίου του, ο Χριστός δεν επέπληξε το μαθητή Του αλλά τον προέτρεψε να αγγίξει με το δάκτυλο τα τραύματά Του για να γίνει πιστός.

δ) Η Εκκλησία μας αντιμετώπισε τις αιρετικές διδασκαλίες με τις τοπικές κι Οικουμενικές Συνόδους. Οι Πατέρες προέβαιναν σε συνέρευνα, συμμελέτη και συνεξέταση των υπό αμφισβήτηση ζητημάτων στηριζόμενοι στις Γραφές και στην παράδοση και παράλληλα στη γνώση της γλώσσας και της φιλοσοφίας.

Θα λέγαμε μάλιστα ότι το «πίστευε και μη ερεύνα» όχι μονάχα δεν είναι δόγμα του Χριστιανισμού αλλά αντιθέτως είναι δόγμα του υλισμού! Διότι οι υλιστές ζητούν τυφλή πίστη στις θεωρίες τους χωρίς να μπορούν να παραθέσουν αποδείξεις.

Και για να το καταλάβουμε καλύτερα αυτό, δείτε τι είπε ένας υποστηρικτής της θεωρίας της εξελίξεως, ο Sir Arthur Keith: «Η θεωρία της εξελίξεως ούτε αποδείχθηκε ούτε και μπορεί να αποδειχτεί. Την πιστεύουμε όμως, γιατί αλλιώς θα πρέπει να πιστέψουμε στη Δημιουργία από τον Θεό, πράγμα που είναι για μας αδιανόητο»! Κι ένας άλλος υλιστής, ο Χαίκελ, έλεγε: «Βεβαίως η πρώτη εμφάνιση της ζωής πάνω στη γη υπήρξε αυτόματη, αλλά είναι δύσκολο να αποδειχτεί αυτό με αποδείξεις της πειραματικής επιστήμης»!

Χρειάζονται περισσότερα; Τα πράγματα βοούν από μόνα τους ότι αυτοί ακριβώς που κατηγορούν το Χριστιανισμό για το «πίστευε και μη ερεύνα» είναι αυτοί οι οποίοι πρώτοι το διακηρύσσουν για να στηρίξουν τις αστήριχτες θεωρίες τους!…

                                                                                                                     Ανδρέας Κεφαλληνιάδης

[Απ’ το περιοδικό «ΤΑ ΚΡΙΝΑ»]


Δημιουργία ιστοτόπου ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ